Toch legaal rijden op de Xiaomi M365?

      Geen reacties op Toch legaal rijden op de Xiaomi M365?

Er is veel te doen over de elektrische step. Mag je er wel of niet mee rijden in Nederland? Gaat de wetgeving veranderen en kun je eigenlijk een e-step verzekeren? De Xiaomi M365 is een belangrijke speler in dit verhaal, het is namelijk één van de meest populaire e-steps die momenteel leverbaar is. Wat denkt de RDW, de verzekering en de politie van deze step? Het antwoord zal je verbazen!

Wat is de Xiaomi M365 step?

Een elektrische step is een tweewieler die aangedreven wordt door een elektromotor. Je hoeft dus niet zelf te steppen met je voet. De snelheid ligt rond de 20 km/u, dat is ook ongeveer de actieradius. Naast de Xiaomi M365 is er ook de Dutchebike GO2 die technisch gelijkwaardig is. In tegenstelling tot Chinese parallel import heeft de GO2 e-step gewoon Nederlandse garantie.

Opklapbare step

Legaal rijden op een elektrische step

Allemaal leuk en aardig, maar mag je er nu mee rijden of niet? Op eigen terrein is het antwoord “ja, dat mag”. Op de openbare weg is het meestal “nee, dat mag niet”. Er zijn enkele elektrische steps die wel goedgekeurd zijn, maar die kosten al snel duizend euro of meer. Voldoen aan de regels van het RDW kost de fabrikant veel tijd en geld, en daar is de markt op dit moment nog niet groot genoeg voor. Een gebruiker op Tweakers besloot te testen hoever hij kon komen met een “legale” Xiaomi M365 step van ongeveer 400 euro. En daarvoor moest hij drie belangrijke steppen .. eh … stappen nemen!

1. RDW

De Rijksdienst voor het Wegverkeer keurt alle voertuigen voordat ze de weg op mogen. Dat doen ze niet per voertuig, in veel gevallen wordt een specifiek model gekeurd. Wanneer je op een voertuig zonder RDW certificaat rijdt ben je in overtreding van de wet. Je kunt als consument een individuele keuring aanvragen. Daarvoor heb je in de eerste plaats een VIN-nummer nodig. Dit is een nummer dat de fabrikant in het frame zet. Bij een import Xiaomi M365 is dit VIN-nummer niet aanwezig. Je kunt deze zelf aanvragen wanneer het een zelfbouw voertuig betreft. Dan wordt de tweewieler gekeurd als scooter en dat vereist bijvoorbeeld een zadel. De Tweaker wist in onderhandeling met de RDW een VIN-nummer te verkrijgen als “bromfiets zonder kenteken”. Dit is dezelfde categorie die geldt voor scootmobielen, maar deze categorie is niet voorbehouden aan invalidenvoertuigen. Stap 1 was gelukt, maar de step is daarmee nog niet “street legal”.

2. Verzekering

Net zoals voor een scootmobiel geldt heb je in deze categorie geen kenteken nodig, maar je moet het voertuig wel laten verzekeren. Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is dus verplicht. Niet alle verzekeraars accepteren de Xiaomi M365, met een officieel VIN-nummer maak je wel meer kans. De Tweaker wist succesvol een verzekering af te sluiten met plaatje, polis en groene kaart. De grootste uitdaging was nog een houder vinden om het verzekeringsplaatje op de step te monteren.

Mooie step aanschaffen

3. Politie

De creatieve stepper ging voor de ultieme test en bracht een bezoek aan het lokale politiebureau. De agenten vonden de Xiaomi M365 step op zich al een verbazingwekkend apparaat, maar keken helemaal op toen ze het VIN-nummer en het verzekeringsbewijs onder ogen kregen. De politie gaf hun zegen waarmee de ‘illegale’ step toch op het fietspad mag rijden met maximaal 25 km/u. Het verzekeringsplaatje moet zichtbaar zijn, de kaart moet je kunnen tonen en je moet minimaal 16 jaar oud zijn om met de step te mogen rijden. De politie gaf overigens geen harde garanties dus er blijft een klein risico dat je toch staande wordt gehouden. Naast de kosten voor de Xiaomi M365 komen er kosten bij voor een VIN-nummer aanvragen en de verzekering.

De auteur geeft geen garanties maar toont alleen de mogelijkheden met deze elektrische step. Ga jij de kans wagen?